Resultatet af NotPetya: FedEx har nok mistet deres filer for altid

Sagen om NotPetya er ikke køn: mange ofre, og meget få muligheder for at hjælpe dem. Det massive angreb opstod over hele verden, og havde Ukraine som det primære mål. Indledende handlinger og udseendet narrede alle til at tro, at denne variant egentlig var et ransomware. Et ransomware er en slags malware, der leverer skadelige nyttelaster, som går i gang med at kryptere filer. For ganske nyligt begyndte de første efterligninger af vise sig: en af dem kaldes for Petya+.

Men det blev hurtigt afsløret, at NotPetya ikke var en krypto-virus, men en anden slags infektion. Sikkerhedseksperter kategoriserede den hurtigt som en såkaldt disk wiper, hvis indvirkning nok vil forårsage permanent skade på operativsystemet.

For lige at forklare nærmere, så blev NotPetya distribueret via skadelige opdateringer til M.E.Doc, et ukrainsk produkt til regnskabsføring. Så i stedet for at inficere folk, der nok havde meget få ressourcer at gøre godt med, hvad angår at betale de påkrævede løsesummer, sigtede den tilsyneladende krypto-virus højre – at invadere computernetværk, der tilhørte virksomheder, supermarkeder osv. Kort efter at stormen havde lagt sig, forsøgte hackerne at få deres penge og endda sælge medicinen til deres infektion.


NotPetya virus and FedEx

FedEx er en global leveringstjeneste, og er et af de uheldige ofre, som måske aldrig kan få gendannet de data, der er blevet krypteret af NotPetya. Repræsentanter fra FedEx har udtalt, at deres tjeneste vil, i det mindste på nuværende tidspunkt, være kompliceret på grund af den indvirkning, som det lykkedes disk wiperen at påføre. Disse ”komplikationer” henviser til de mulige forsinkelser, hvad angår modtagelsen af forsendelserne og bestilling af leveringer.

Virksomheden fastslår, at den ikke afviser muligheden for filgendannelse (og de vil sandsynligvis være henrykte for sådan et udfald), men de indrømmer, at det kan tage lang tid og meget arbejde. Endvidere fortæller FedEx, at eftersom TNT Express-driften og kundeservicen er spoleret, har virksomheden endnu ikke været i stand til at beregne tabene fra angrebet. Det er ødelæggende for FedEx at forklare, at forsendelsestjenesten ikke har en forsikring, der ville kunne betale for skaderne ved et ransomware-angreb.

Det er her, vi bemærker en ulogisk tankegang, som mange folk har. Selvom hackerne bliver stærkere og mere aggressive, er mange folk stadig meget lidt interesseret i deres it-sikkerhed. FedEx forudså bestemt ikke, at de ville blive inficeret med en disk wiper – hvem kunne have vidst, at sådan noget kunne ske?

Mange andre tjenester, som er blevet ramt af NotPetya, lider stadig under ulemperne – nogle milde, andre mere alvorlige. Men det er vigtigt at huske på, at man grundigt skal beskytte sine virksomhedsdata. Hvis du er en almindelig internetbruger, råder vi dig på det kraftigste til at uploade alle dine filer i sikkerhedskopilagre, og vi håber, at din enhed aldrig bliver angrebet af en væmmelig infektion.

Kilde: securityweek.com

 
 
 
 
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *